Colpbol i Datchball

 COLPBOL I DATCHBALL

En aquesta tasca ens manté una continuació a esports alternatius més enllà dels més populars,  referent a la pràctica en la qual tinguérem l'oportunitat de jugar a aquests dos esports com són el Colpbol o el Datchball.

 En primer lloc, referent a la meua experiència a la pràctica d'aquets esports a les instal·lacions deportives de la Universitat, pense que l'explicació teòrica de ambdós esports varen ser molt necessaries, encara que pot ser que per a alguns components de l'alumnat d'aquesta pràctica fora bastant extensa el mateix fonament teòric dels esports. En la meua opinió aquesta exposició teòrica va ser completament necessària per la realització de la pràctica grupal dels esports sense parades per corregir errors tant tàctics com tècnics. Si parle de la realització i els meus sentiments cap als partits i les diferents activitats relacionades amb aquests esports al llarg de la pràctica, vaig gaudir molt. 

Jo no havia jugat mai al datchball com esport reglamentari, sinó a diferents variants que podem trobar als pobles com el "cementeri" el qual consisteix, en el meu poble, a llançar la pilota cap al altre xiquet o xiqueta, però no hi ha una utilització de diferents regles o inclús d'un terreny de joc. Els diferents partits de Datchball varen ser molt divertits i dinàmics, és un esport esgotador i en la meua opinió molt competitiu ja que cal colpejar a altra gent amb la pilota per guanyar. Més enllà del Datchball, jugàrem a Colpbol, el qual jo ja havia disfrutat d'aquest esport a diferents cursos de l'educació secundària i és un esport que val la pena conèixer i pràcticar, per la seua riquesa en el treball en valors, per la gran dificultat que hi ha en aquest esport per discriminar, amb una obligació constant de cooperació i el sentiment d'esforç individual i grupal; és segur que en un futur si és possible, l'ensenyaré al meu alumnat.

En referència al marc curricular d'aquests esports podem trobar-los al quint bloc d'educació física a "Jocs i activitats esportives" per el treball dels següents continguts:

 Utilització d’estratègies de cooperació i oposició en la pràctica de jocs modificats, amb implement, inclusius o adaptats, d’innovació, populars, tradicionals, multiculturals, cooperatius i de ritme de caràcter col·lectiu. 

Participació en jocs d’iniciació esportiva o preesportius (p. ex., softbol, baló presoner, les deu passes, a primera base, els 4 cantons o floorball), alternatius (p. ex., balonkorf o korfball, dodgeball, kinball, lacrosse, ultimate o xecball)(4rt de Primària).

 Participació en activitats esportives de cooperació-oposició o col·lectives (p. ex., voleibol, tenis dobles, frontó per parelles, bàsquet, futbol, handbol o colpbol), amb especial referència a la modalitat autòctona de pilota valenciana. (5é Primària) .

Compliment amb la seua part del treball en tasques que impliquen diversos Companys. 

Per tant, com podem veure al currículum acadèmic dins del continguts referent al decret 108/204 de la Conselleria d'Educació de la Comunitat Valenciana, afirmem que tant el "datchball" com el "colpbol" estan plenament capacitats per la seua aplicació educativa als seus respectius curs, els que són quart curs de Primària per a datchball, i cinqué per a colpbol, entre molts altres esports. 


 Per continuar, parlaré de les mesures Covid-19 que es varen dur a terme a la realització d'aquesta pràctica. Des que va començar la sessió tothom va guardar la distància de seguretat decretada, utilització de mascareta i l'aplicació de gel hidroalcohòlic al entrar i abans de la pràctica dels esports. Al fer els diferents partits de datchball, es va perdre una porció de la distància de seguretat entre els integrants dels equips, però no amb l'equip contrari per les regles del mateix esport, tot això si que toquem les pilotes tots, però és totalment necessari per la realització correcta del joc. Com a variació podriem utilitzar guants per jugar, seria més dificultós per la pèrduda de sensibilitat a les mans, però pot ser més coherent amb les regles Covid-19.

No obstant això, tot canvia per la realització del colpbol, ja que és un esport on el contacte és constant per a la realització normal del joc, tot i això en gran mesura varem romandre amb la  mascareta posada, més enllà d'aquest fet podriem variar evitant el contacte amb els contraris o portar guants durant el partit, però convertiriem un esport actiu i molt divertit amb competició, amb un bastant més passiu amb possibilitat de tornar-se avorrit.

 Per últim parlaré de l'esport alternatiu que pense que podria treballar a Primària, en aquest cas parlaré del  Pinfuvote.

PIN: Ping-Pong - FU: Futbol - VO: Voleibol - TE: Tennis

 La pilota es pot colpejar emprant qualsevol part del cos, amb les mans, els peus, el cap ... combinant-lo amb altres i amb els companys. Es de forma aèria o esperant que la pilota faça un cop en terra. Un mateix jugador no pot colpejar dues vegades seguides. Està permès un màxim de tres tocs aeris on pot colpejar la pilota directament per equip.

 El punt sempre està en joc i s'aconsegueix quan es produeixin aquestes situacions:

 La pilota bota a terra dues vegades seguides.

La pilota no depassa l'altura de la xarxa.

La pilota és llançat fora de camp.

El jugador colpeja dues vegades seguides.

L'equip toca la pilota mes de tres cops aeris.

O faltes antireglamentàries:

Per envair el camp contrari per sobre o per sota de la xarxa.

Per rematar directament després de servei sense que hi hagi hagut joc previ.

Per tocar la xarxa amb qualsevol part de el cos encara que sigui de forma indistinta.

Per canviar un jugador d'una zona a una altra sense haver finalitzat el SET.

Instal·lacions i material:

Pilota: és de goma-escuma, de textura tova, lleuger i pesa poc, amb un pot agradable. La seva longitud de circumferència oscil·la entre els 60/70 cm

Xarxa: similar a la de tennis, és a dir, a 1'07 m. d'altura.

Camp: les mesures depenen del nombre de jugadors que participaran, tindrem com a referència:

Pista de Voleibol 18 m x 9 m (equips de 4 a 6 jugadors)

Pista de Bàsquet 28 mx 15 m (equips de 7 a 10 jugadors)

Pista poliesportiva de 40 x 20 m (equips 11 a 20 jugadors)

Aquest esport pot ser de gran utilitat a Primària per la seua capacitat de inclusió de l'alumnat i la necessitat de coordinació i treball grupal entre tots els integrants del equip per aconseguir la victòria. També ens ajuda a fer una petita referència a altre esport com el vollei, siguent aquest més difícil. Per més informació es pot visitar aquest vídeo.

 


 

 

Comentarios

  1. En aquesta entrada podem observar el funcionament de diferents jocs alterantius, com el Colpbol, el Datchball i el Pinfuvote, que alguna vegada haviem jugat però coneixiem les seues regles correctament. Aleshores a través de l'entrada de Jose podem conèixer un poc més aquests esports i aplicar-los a les nostres sessions. També cal remarcar que es centra en el currículum establert, el llenguatge és atractiu i el video adjuntat ens serveix d'ajuda per a resoldre alguns dubtes.
    Li pose un 9,5.

    ResponderEliminar
  2. Me parece muy interesante la forma en la que has desarrollado los diferentes deportes alternativos. El hecho de haber añadido un video, aclara todas las dudas que pueden surgir durante la exposición del contenido.
    Mi nota es un 10.

    ResponderEliminar
  3. Hola Jose Luis. Tu entrada es completísima. Ya que no solo has explicado en que consisten el Colpbol, el Datchball i el Pinfuvote; sino que también has justificado su relevancia y presencia en la educación primaria exponiendo su presencia en el currículum. Tanto el contenido como la forma están muy bien trabajados. Por todo esto mi nota es 9,5.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Esgrima

Tradició vs Modernitat