Reflexió sobre avaluació o qualificació

REFLEXIÓ SOBRE AVALUACIÓ O QUALIFICACIÓ

En aquesta última entrada donaré el meu punt de vista sobre l'actual forma de reconèixer el rendiment dels alumnes i les alumnes dins de l'àmbit educatiu en les diferents assignatures. 

En referència al sistema educatiu en general, pense que tot gira entorn a l'avaluació, però més enllà de les capacitats dels alumnes, simplement es centren simplement en la nota de l'alumnat sense pensar en el desenvolupament personal i especialitzat dels estudiants. Es pressiona de forma excessiva amb les qualificacions, produint un estrès en les persones i dificultant el seu aprenentatge, ja que tan sols es preocupen de la nota que s'aconsegueix a l'exàmen (principal font d'avaluació al nostre sistema educatiu).

A les meues pràctiques escolars vaig poder observar que des de ben petits estan ja enfocats en el treball per aconseguir nota a l'examen, més enllà de l'assimilació de conceptes. Aquest fet vaig confirmar-ho quan dies desprès de les proves jo feia preguntes similars o inclús de dificultat menos als alumnes i a les alumnes; tot i això molts d'elles i ells no sabien respondre aquestes preguntes de forma acceptada.

Per tots aquests fets pense que cal variar els sistemes d'avaluació buscant una qualificació continua basada en el camí que recorren els alumnes al llarg de l'aprenentatge i no fer valdre els exàmens finals com a principal font d'avaluació per puntuar als diferents integrants del centre. 

També m'agradaria criticar el sistema de puntuació que hi ha en l'actualitat, ja que ordenar per millor i pitjors de forma pública entre els alumnes i les alumnes pot crear etiquetats entre els diferents grups els quals és possible que baixe la seua autoestima deixant de confiar en les seues capacitats i pot ser que afectara al seu rendiment acadèmic en el futur, afavorint la frustració i el rebuig del sistema educatiu.

Comentarios

  1. Estoy de acuerdo contigo. La evaluación está enfocada a conseguir una nota. Siendo está la protagonista.
    A veces, el alumnado se olvida de aprender. Considero que esto debería sufrir un cambio, ya que hoy en día se debería de dar más importancia al aprendizaje significativo.
    Mi nota es un 10.

    ResponderEliminar
  2. Hola José Luis, estoy completamente de acuerdo con tus reflexiones. La evaluación debe ser un instrumento para mejorar el aprendizaje y no para entorpecerlo. La presión que siente el alumnado hacia sus calificaciones es palpable en cualquier aula de cualquier nivel educativo. Prueba de ello es la respuesta de muchos alumnos cuando se les pregunta ¿Por que estudias? a lo que ellos responden: Para sacar buenas notas. O cuando algún familiar pregunta ¿Has sacado buenas notas este año? En vez de preguntar si ha aprendido mucho este año. Muy buena entrada, por todo esto mi nota es 10.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Esgrima

Tradició vs Modernitat

Colpbol i Datchball