Esgrima

 ESGRIMA

En aquesta entrada del meu blog, explicaré la meua experiència pràctica amb la classe pràctica centralitzada en la modalitat d'esgrima i amb l'explicació de didàctica del mateix esport per aplicar-ho a la docència primària. La especialista que tinguérem la sort de gaudir amb la seua presència i amb les seues experiències és la professora de la Universitat Catòlica de València, Laura Ruiz Sanchis.

 Com a primera reflexió, comentar les meues experiències i el meu coneixement sobre l'esgrima. Fins la realització de la mateixa pràctica no havia tingut cap interacció amb aquest esport més enllà de la visualització d'alguns partits, sobretot en la realització dels Josc Olímpics. No havia practicat esgrima mai, per això em feia gran il·lusió i curiositat per que sentiria amb el duel amb altra persona amb el florete. En el referent al currículum i a l'aplicació pràctica de aquest deport, ho vaig molt interessant i de gran varietat i capacitat d'aprenentatge en valors, però pense que és molt dificultòs en diversos cursos i sobretot per l'escassetat de temps que hi han a les classes d'educació física. Tot i això si tinc l'oportunitat de donar l'especialitat d'educació física en un futur, intentaré ensenyar l'esgrima als xiquets i xiquetes amb una explicació i formació prou extensa com per que l'alumnat disfrute plenament de l'esport.

Com medi per a propossar-ho a la programació didàctica podem ajudar-se de diferents continguts dins de l'educació física al bloc de "el coneicement corporal i autonomia":

 Projecció del cos en l’espai, millorant el control postural i l’equilibri.

Orientació: interpretació de posicions i direccions. 

Consolidació de la lateralitat. 

Les articulacions i les seues possibilitats de moviment.

Noció d’intervals: temps entre accions.

 

En el punt dels materials per treballar l'esgrima a l'escola, amb l'ajuda de l'explicació que es va donar a la classe pràctica de l'esgrima utilitzaria diferents materials. Per la formació del floret, utilitzaria un cilindre de suro ja que tothom hi pot aconseguir un o al mateix centre és molt possible que hi puguen haver i també amb un embut per fer el mànec. Buscariem un suro fi per trobar la similitut amb un floret reglamentari, el qual introduiríem en l'embut i el fixariem amb esparadrap.

 Per últim lloc, ajudant-me de la pràctica de l'esgrima proposo tres activitats referents la didàctica de l'esgrima per alumnat de Primària. 

Animació:  La primera activitat de la sessió consisteix en una cursa de relleus en grups de 4 persones. L'activitat es basarà en una cursa en el pas de "paso resbalado" en la posició de combat frontal, on quan es dona el relleu canvia al company o companya al pas d'esquena, fins recórrer en recte tot el pabelló o gimnàs del centre. Aquesta activitat podria orientar-se desde segon cicle a tercer cicle de Primària, variant la distància o la intensitat de carrera.

Cos: L'activitat principal de la sessió es bassaria en un duel 1 vs 1 sense floret. Consisteix en tocar l'espatlla rival per guanyar un punt, el qual toque primerament guanyarà (sempre amb posició de duel) i canviarà de parella de duel. Quan tothom ha lluitat contra tots els companys i les companyes, si ha sigut fluid i podriem passar a duel amb floret per introduïr ja de forma modificada un partit d'esgrima. Aquesta activitat es podria utilitzar per a segon cicle sense la utilització primera del floret, i per a tercer si afegim el floret.

 Tornada a la calma: Per tornada a la calma farem una modificació del joc popular conegut com "Twister" enfocat al atac d'esgrima i la posició de duel. Es dispossarà una sèrie de cons de diferents colors al terra en grups de 4/5 alumnes, i la realització de l'activitat consistirà en que un del grup deurà dir diferents colors dels cons on cada alumne deurà realitzar moviments el l'ordre que ha marcat el seu company, fent referència al atac amb l'últim color que nomene. Aquesta activitat pot ser vàlida per qualsevol curs de Primària, amb la modificació de la càrrega cognitiva de la sèrie de colors o el nombre de cons, o també a la coordinació dels diferents integrants del grup dins del tauler.


 

 

Comentarios

  1. En aquesta entrada podem llegir l'experiència gratificant de Jose amb l'esgrima, i observem que té molta curiositat i il·lusió per practicar aquest esport. M'ha agradat la manera en que ha contat un poc aquesta sessió i em semblen molt interessant els jocs que ha proposat de l'esgrima per a aplicar aquest esport a l'Educació Primària, ja que és un esport que l'he sentit però mai he pogut practicar i m'agradaria molt fer-ho.
    Li pose un 9,5.

    ResponderEliminar
  2. Me hubiese encantado realizar esta sesión. Pienso que este tipo de deportes tan poco visibles, necesitan de ser practicado en las escuelas. De lo contrario, se irán olvidando y desapareciendo.
    Me alegro de que disfrutases de la sesión!
    Mi nota es un 10

    ResponderEliminar
  3. Hola Jose Luis. Personalmente creo que has tenido mucha suerte de poder vivir esta experiencia, me habría encantado tener la oportunidad de vivenciar todo lo que has contado en la entrada. Ojalá nosotros como docentes tengamos la oportunidad de implantar este deporte en las aulas muy pronto. Por todo esto mi nota es 9.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Tradició vs Modernitat

Colpbol i Datchball